Chi Wang Als Growth Hacker helpt Chi onze klanten met het bereiken van nieuwe hoogtes door het bedenken, opzetten en analyseren van online experimenten.
Geplaatst in: , Google Shopping

Machine learning in Google Ads: Wat is Smart Bidding? En hoe zet je het in?

April 17, 2019

De technologie ontwikkelt zich steeds sneller en sneller en we hebben een punt bereikt dat “machines” slimmer aan het worden zijn dan mensen. Machine learning & A.I. zijn dan ook termen die je ongetwijfeld voorbij hebt horen komen de afgelopen jaren. Het Google algoritme gebruikt machine learning om de automatische biedstrategieën te optimaliseren die jij kan gebruiken in Google Ads via Smart Bidding.

Wat is Smart Bidding?

Smart Bidding biedstrategieën maken gebruik van het Google algoritme om de waarde van een bod op een zoekopdracht te bepalen. Als gebruiker geef je het systeem een indicatie van wat een impressie, klik of conversie mag kosten en vervolgens bepaald het algoritme alle biedingen op basis van de beschikbare data in het account.

3 vormen van Smart Bidding

Er zijn binnen Google Ads verschillende geautomatiseerde biedstrategieën, maar dit zijn de 3 belangrijkste:

Verbeterde CPC

Met verbeterde CPC neemt de biedstrategie de biedingen niet volledig over, maar wordt er een bodaanpassing gedaan als de conversiekans hoger of lager wordt ingeschat door het algoritme.

Doel-CPA

Bij Doel-CPA optimaliseert de biedstrategie voor een vooraf gedefinieerde prijs wat een conversie mag kosten.

Doel-ROAS

Hier optimaliseert de biedstrategie voor een vooraf gedefinieerde Return On Ad Spend (ROAS) percentage. Hoeveel procent van de verkoopprijs mag een conversie maximaal kosten?

Waarom Smart Bidding?

De mogelijkheden en functies binnen Google Ads worden steeds gecompliceerder, waardoor het voor een marketeer steeds moeilijker wordt om rekening te houden met alle factoren die impact hebben op je resultaten. Waar het in een ver verleden nog vrij simpel was; handmatige zoekwoorden, handmatige biedingen en een vast attributiemodel, ziet het Google Ads landschap er tegenwoordig heel anders uit.

Tegenwoordig zijn er zoveel meer factoren die bepalend zijn voor je prestaties in Google Ads dat het voor sommigen lastig kan zijn om door de bomen het bos te zien. Smart Bidding biedt hiervoor de uitkomst en houdt rekening met alle mogelijke factoren en bepaald biedingen op basis van de data uit het account.

Hoe werkt Smart Bidding?

Het algoritme van Google Ads houdt alle historische data uit de campagnes bij en kan op basis van deze data beoordelen of een gebruiker mogelijk een aankoop zal doen of niet. Het algoritme werkt als volgt:

  1. Het algoritme herkent contextuele signalen die een indicatie van conversie intentie geven
  2. Het algoritme beoordeeld historische resultaten op zoekopdracht niveau
  3. Het algoritme berekend op basis van deze signalen en resultaten een verwachte conversie ratio (verwachte conversie waarde bij Doel-ROAS)
  4. Het algoritme houdt rekening met de opgegeven input (Doel-CPA, Doel-ROAS, CPC)
  5. Tenslotte worden alle variabelen meegenomen en wordt er een bod bepaald voor de specifieke zoekopdracht

Hoe beoordeel je een Smart Bidding campagne?

Je hebt een campagne opgezet met Smart Bidding en nu wil je weten hoe deze presteert (t.o.v. een campagne met handmatige biedingen)? Dit kan het beste op de volgende 2 manieren:

  1. Evalueer prestaties in het Bid Strategy Report in Google Ads
  2. Creeër een Google Ads experiment waarbij je een Smart Bidding campagne direct tegenover een handmatige campagne test

Goed om te weten, is dat het algoritme vaak 1-3 weken leertijd nodig heeft om genoeg data verzameld te hebben en op volle performance is. Hoe meer data het algoritme heeft, des te accurater het te werk kan gaan.