Iselle Van Ginkel Online advertising sherpa Als Online Advertising Sherpa is Iselle specialiste op het gebied van Google Ads, tagging en feedmanagement.
Geplaatst in:

Weet je niet waar jouw doelgroep zich bevindt? Zet een prospecting campagne op!

January 31, 2019

In deze blog vind jij 6 tips om dit te ontdekken.

Wanneer je bezig bent met Google Ads weet je ongetwijfeld hoe je conversies tegen een lage CPA binnen kan halen via een branded – en remarketing campagne. Echter, wil je op een gegeven moment jouw doelgroep uitbreiden. Hierbij is het van belang om de targeting uit te breiden zonder te gaan schieten met hagel. Daarom moet je jezelf afvragen: “Waar liggen de interesses van mijn doelgroep?”

In deze blog geef ik 6 tips om met een prospecting campagne een nieuwe doelgroep te bereiken zonder dat je meteen leegloopt aan kosten aan irrelevant publiek.

Funnel van Prospect - Repeat Buyer

#1 Hoe ziet jouw doelgroep eruit in vergelijking met benchmark cijfers?

Wanneer je al een aantal campagnes hebt draaien in Google Ads kun je precies zien wat de eigenschappen zijn van jouw gebruikers ten opzichte van de benchmark in Nederland. Om deze inzichten te verkrijgen ga je naar:

⇒ “Tools” (rechtsboven) ⇒ “Doelgroepbeheer” ⇒ “Doelgroepinsights”

Na het uitvoeren van deze stappen, krijg je onderstaand scherm. In dit voorbeeld zie je dat er meer mannelijke gebruikers zijn tussen de 35 en 54 jaar. Gebruik deze informatie als je een campagne opzet. Beperk de leeftijd en kies bijvoorbeeld om de biedingen voor mannen te verhogen.

Doelgroepinsights

#2 In welke in-market segments valt jouw huidige doelgroep?

Om te onderzoeken in welke in-market segments de huidige doelgroep valt, kun je dezelfde stappen uitvoeren als bij #1. Vervolgens zie je onderstaand overzicht.

In-market segments

Binnen het groene vlak zie je de index. De index 107,9x betekent dat jouw gebruikers een 107,9 keer grotere kans hebben om in de markt te zijn voor coupés (nieuw) dan de algemene populatie.

Tip: Voeg de in-market segments toe aan de doelgroepen van de prospecting campagne. Aan de hand hiervan kun je de biedingen per in-market segment aanpassen. Let hierbij goed op dat je de optie ‘Targeting’ aanvinkt in plaats van ‘Observatie’.

#3 Targeting aan de hand van affiniteitsdoelgroepen.

Vanaf de in-market doelgroepen is het mogelijk om direct door te klikken naar de affiniteitsdoelgroepen. Onderstaand scherm is hierbij van belang.

Affiniteitsdoelgroepen

Zoals je kan zien is ook hier een index zichtbaar. In dit voorbeeld betekent de index van 6,8x dat de gebruikers een 6,8 keer grotere kans hebben om in de affiniteitsdoelgroep “Liefhebbers van vrachtwagens en SUV’s” te zitten dan de algemene populatie.

Tip: Voeg ook deze affiniteitsdoelgroepen toe om op te targeten bij doelgroepen. Na data te hebben verzameld kun je bodaanpassingen op affiniteitsdoelgroep inzetten.

#4 Maak gebruik van Lookalike Audience.

Het is een makkelijke manier om een doelgroep te vinden die vergelijkbaar is met eerdere gebruikers. We spreken hier over de lookalike audience. Dit kan een lookalike audience zijn van alle gebruikers, terugkerende gebruikers, geconverteerde gebruikers of de niet-geconverteerde gebruikers. De lookalike audience is te vinden onder de kop “doelgroepen”. Onder de kop doelgroepen vind je de vergelijkbare doelgroepen.

Vergelijkbare doelgroep instellen

#5 Sluit de advertentie en landingspagina aan op de doelgroep?

Een belangrijk aspect om over na te denken, is het aansluiten van zowel de advertentie als de landingspagina op de doelgroep die je target. Realiseer je dat deze prospecting gebruikers nog geen eerdere ervaring hebben met jouw merk. Houd daarom rekening met de volgende drie aspecten:

  1. Gebruikers weten gewoonlijk binnen 5 seconden exact wat de bedoeling is van je onderneming: speel hierop in!
  2. Zorg dat de advertentie goed aansluit op de landingspagina. De gebruiker zal langer op de pagina blijven wanneer er een goede aansluiting is tussen de advertentie en de landingspagina.
  3. Test met verschillende advertenties om te kijken welke beter aansluit bij de doelgroep.

#6 Maak met prospecting en retargeting altijd gebruik van twee aparte campagnes.

Het is belangrijk om de prospecting en retargeting niet in één campagne te zetten. Waarom?

  1. Als je met 1 budget werkt in een campagne gaat dit vaak op aan het prospecting gedeelte van de campagne en blijft er niets over voor de retargeting.
  2. Met twee aparte campagnes kun je de budgetten verdelen. Voor een klik van iemand die al eerder op je website is geweest, wil je waarschijnlijk meer betalen dan voor iemand die nog niet eerder op jouw website is geweest.

Aan de slag!

Aan de hand van deze 6 punten moet het jou ook lukken om een prospecting campagne op te zetten. Een laatste tip is om retargeting in te zetten via verschillende kanalen (Display, YouTube, Facebook, Instagram, Smart Shopping, etc.). Hoe meer contactmomenten, des te groter de kans is dat het prospect uiteindelijk een lead wordt en overgaat tot een conversie. Valkuil: gebruik niet té veel targeting methodes tegelijk, hiermee zou je de doelgroep te veel kunnen verkleinen waardoor je geen tractie krijgt binnen je campagne.

Mocht je vragen hebben over het vinden van je doelgroep of het opzetten van de advertenties, dan kun je altijd mailen naar iselle@ikwilbovenaan.nl.