Lisa Vonk Paid Advertising Sherpa Als Paid Advertising Sherpa is Lisa dagelijks bezig met het implementeren van de allerlaatste updates en slimste trucs op het gebied van Google Ads en Social Advertising.
Geplaatst in:

Facebook in 2018: (recente) ontwikkelingen die je niet gemist mag hebben!

September 6, 2018

Na wat donkere tijden in 2017, zou 2018 ‘het jaar van Facebook’ worden. Inmiddels is 2018 alweer even bezig en is het tijd voor een terugblik. Talloze updates zijn voorbij gekomen en velen komen er nog aan. Ondanks alle bezorgdheid over ieder zijn privacy is Facebook een bedrijf dat door blijft groeien. Wat is er in de afgelopen maanden allemaal gebeurd en belangrijker nog: wat is er vernieuwd? Zijn de geruchten werkelijkheid geworden? Van ‘Instagram TV’ tot adverteren in ‘Marketspace’. In deze blog vertel ik jullie graag over de laatste ontwikkelingen, maar ook de speculaties voor komende periode.

Eind 2017 werd er al genoeg gespeculeerd over nieuwe ontwikkelingen van Facebook en Instagram voor het jaar 2018. Eind 2017 werd er bijvoorbeeld bekend gemaakt dat we zouden gaan chatten met bots, in 2018 tegen een nieuwe Facebook lay out aan kijken, makkelijker advertenties kunnen maken door verschillende sjablonen, op meer plekken kunnen adverteren… Het waren er zoveel, dat je bijna door de bomen het bos niet meer zag.

Wat zijn nu voor adverteerders precies de belangrijkste ontwikkelingen van de afgelopen maanden? Hieronder heb ik ze voor je op een rijtje gezet:

  • Nieuw algoritme: meer van je vrienden zien en minder van adverteerders
    Content moet meer aansluiten bij jouw interesses. Hierdoor krijg je sinds dit jaar minder ‘reclame’ te zien en geeft het algoritme meer voorrang aan de berichten van je eigen vrienden en familie. Zo is het nóg belangrijker geworden om relevante en effectieve campagnes te maken.
  • Afbeeldingen beter bewerkbaar in de App Ad manager
    Er zijn veel nieuwe functies beschikbaar in de App Ad manager. Zo kun je nu zelf beter afbeeldingen bewerken door o.a. een overlay met tekst hieraan toe te voegen. Let hierbij wel op dat je de 20% -regel niet overschrijdt. Ook kun je sjablonen gebruiken en kleurfilters toevoegen.
  • Instagram TV (IGTV)
    Instagram heeft er naast de bekende Stories, nu ook een live tv kanaal bij: IGTV.  Op dit nieuwe platform kan iedereen (het maakt niet uit of je nu 10 of 10.000 volgers hebt) met een smartphone video-content creëren en verspreiden. Het is daarmee een mix van de Instagram Stories, YouTube, Facebook en normale tv. We zijn aan het wachten tot we ook op dit platform kunnen adverteren.
  • Dynamische tekst ads
    Eind 2017 werd dit al bekend, maar het duurde even voordat dit binnen elk account was uitgerold. Het is nu, net zoals bij Google Ads, ook binnen Facebook Ads mogelijk om te testen met meerdere teksten en afbeeldingen binnen één advertentie. Het algoritme helpt met het vinden van de beste combinatie (van de door jouw aangeleverde content) voor jouw doelgroep.
  • Bijgewerkte statistieken voor video-advertenties
    Hierbij is er meer aandacht voor de totale tijd dat een video wordt bekeken. Beter inzicht hoe vaak een video wordt bekeken en het bijbehorende percentage dat men daadwerkelijk uitkijkt.
  • CTA buttons nu ook beschikbaar bij organische berichten
    Het is nu ook mogelijk om call-to-action buttons toe te voegen aan een organische post. Hier hoef je dus niet per se een campagne voor op te zetten.

Dit was nog maar een greep uit alle updates. Hiernaast zijn bijvoorbeeld ook nog de 3D posts geïntroduceerd op Facebook en kunnen er nu ook specifieke doelgroepen gebaseerd op interactie aangemaakt worden binnen Instagram. Verder is het sinds kort inzichtelijk voor gebruikers van de Facebook en Instagram Apps om te zien hoeveel tijd zij in de Apps spenderen. Let op: dit kan shocking zijn ;).

Nu zul je misschien denken: ‘ja, dit weet ik nu wel, dank voor het herhalen’. We zijn ondertussen flink gespamd met alle nieuwe opties binnen Facebook en Instagram. Wat zijn nu de echte recente ontwikkelingen? Dit zijn met name ontwikkelingen binnen het creëeren van campagnes en daarmee ook advertenties:

  • Nieuw! Maak video’s van afbeeldingen
    Persoonlijk mijn favoriet en ideaal voor als je geen content/videomaker in huis hebt. Aan de hand van sjablonen is het nu mogelijk om een video te creëren van afbeeldingen.
  • Nieuw! Adverteren op Marketplace
    Facebook Marketplace is een plek waar men producten kan aanbieden om te verkopen en zelf items kan kopen. Ideaal dus dat je nu ook kunt adverteren op een plek waar mensen al zoeken naar producten en services.

  • Nieuw! Een sjabloon gebruiken met een formulier.
    Je kunt nu een canvas sjabloon gebruiken om een formulier te maken dat direct wordt geopend vanuit je advertentie. Hierbij hoeft men niet alle informatie in te vullen; dit wordt automatisch al gegenereerd met wat Facebook van je weet. Dit klinkt ‘creepy’ maar dit heb je, als het goed is, zelf eerder met Facebook gedeeld.

Uiteraard heb ik ook nog een aantal speculaties voor de komende periode. Wat gaat er binnen Facebook en Instagram nog allemaal komen?

Binnenkort kunnen we waarschijnlijk gebruik maken van augmented reality. Afgelopen mei kondigde Facebook al aan dat o.a. Nike en Kia de eersten waren die de augmented reality (AR) integratie konden testen binnen hun Messenger. Hierbij kunnen consumenten (door hun smartphone camera aan te zetten) de nieuwste sneakers of automodellen bekijken in hun eigen fysieke ruimte. Super interessant! Wachten totdat deze feature voor iedereen wordt uitgerold dus…

Daarnaast schijnt er een aparte Instagram chatapp te komen. De App wordt momenteel nog in een aantal landen getest. Een tweede Instagram-gerucht gaat over een aparte app voor online winkelen. Deze App krijgt mogelijk de naam: IG Shopping. We houden de App store in de gaten!

Zo zijn er nog talloze geruchten. Dit betekent nog lang niet het einde van Facebook!

Mocht je willen sparren over bepaalde ontwikkelingen of hier vragen over hebben, dan weet je ons te vinden!