Martina Hanegraaf Data-driven marketeer Multilingual, Ex-Googler met een passie voor data.
Geplaatst in: Food for thought, Strategie

Ben jij al klaar voor Black Friday?

October 24, 2018

Vele commerciële begrippen hebben wij al zien overwaaien uit de Verenigde Staten. Naast de kerstman, Valentijnsdag en Halloween zijn nu ook Black Friday en Cyber Monday een begrip geworden in Nederland.

Black Friday is de vrijdag na de Amerikaanse officiële feestdag Thanksgiving en kan op elke dag tussen 23 en 29 november vallen. Zo vindt Black Friday dit jaar plaats op vrijdag 23 november en volgend jaar op vrijdag 29 november.

Tijdens Black Friday is het de traditie dat er gigantische kortingen worden aangeboden in de aanloop naar de feestdagen toe. Het shoppen voor het kerstseizoen wordt afgetrapt. Ondanks het feit dat Black Friday geen officiële feestdag is, zijn veel Amerikanen alsnog vrij. Een lang weekend van vier dagen? Dat is voor de mensen, met het minst aantal verlofdagen ter wereld, op zich al een feest. Daar spelen de winkeliers dan ook graag op in.

Eigenlijk is Black Friday vergelijkbaar met onze derde kerstdag; geen officiële feestdag, wel topdrukte in de winkels, maar dan op een grotere schaal.

Waarom zwart?

‘Black’ haakt in op de balansen van de winkeliers die van rode cijfers terug in het zwart lopen. Dit gaat terug naar het tijdperk voor de opkomst van computers en toen de boekhouding nog handmatig werd gedaan. Hierbij stond rood voor verlies en zwart voor winst.

Cyber Monday

Cyber Monday is het antwoord op Black Friday van Online Webshops. Daar waar Black Friday oorspronkelijk gericht is op in-store-visits is Cyber Monday volledig gericht op online verkoop. Ook hier worden extreem hoge kortingen ingezet om online publiek te trekken. Cyber Monday valt dit jaar op de eerste maandag na Thanksgiving, namelijk 26 november. Het concept bestaat pas tien jaar en is vooral in de V.S. ondertussen uitgegroeid tot een van de grootste online shopping dagen in het jaar. De Nederlandse webwinkels haken de laatste jaren maar al te graag in op Cyber Monday.

Trends

Twee jaar geleden was nog maar 7% van de Nederlandse consumenten geïnteresseerd in  Black Friday. Vorig jaar is dat aantal gestegen naar bijna 20%. Het aantal zoekopdrachten online is ook verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor. Wereldwijd gezien behoort Nederland tot de top vijf landen waar de groei in interesse naar Black Friday het grootst is, naast Zwitserland, Frankrijk, België en Chili. Kortom, er komt steeds meer bewustwording onder consumenten en ook steeds meer bedrijven spelen op de uitverkoop in. Waar het voorheen nog vooral ging om schoenen, kleding en elektronica zien we het nu in allerlei sectoren terugkomen.

In 10 stappen naar een Black Friday marketingplan

  1. Bepaal je doelgroep, welke mensen wil je bereiken? Bijvoorbeeld:
    1. Kopers her-bereiken
    2. Websitebezoekers zonder conversie
    3. Nieuwe doelgroep 
  2. Zorg dat je genoeg voorraad leverbaar hebt van de artikelen waarmee je gaat adverteren. 
  3. Formuleer een concrete doelstelling en bedenk welk aanbod je wilt doen: ga je voor een vast kortingsbedrag of voor een procentuele korting. Pas je dit toe op speciale producten of op de totale afrekenprijs. Eventueel kan je op producten met veel volume een 2 voor de prijs van 1 actie gebruiken om omloopsnelheid te boosten. 
  4. Maak een planning en anticipeer op tijd. Black Friday is meer dan een dag. Er wordt in de periode voorafgaand (week ervoor) al volop gezocht naar Black Friday deals. Zorg dat je in de periode vooraf aankondigd dat je mee gaat doen met de actie dagen. Dat geeft jou de tijd om je Black Friday remarketinglijsten te gaan vullen voor Black Friday zelf als de advertenties moeten gaan knallen! 
  5. Zorg dat je website zowel voor mobile als desktop Black Friday ready is. Daarnaast moet je de landingspagina’s met promoties voor Black Friday vooraf klaar hebben staan zodat ze direct ‘live’ en ‘offline’ gehaald kunnen worden. 
  6. Focus niet op potentiële klanten en producten met een lange aankoopcyclus, eerder op snelle sales. Houdt hier ook rekening mee met het bepalen voor welke producten je acties in gaat zetten. Een nieuw scheerapparaat kan goed, maar een nieuwe keuken heeft een langer conversiepad. 
  7. Maak een sprekende en uitnodigende creative. Op Black Friday ben jij niet de enige die je producten een extra push wil geven. Gebruik een uitnodigende banner met een sprekende koptekst, duidelijke aantrekkelijke beschrijving en een uitlokkende call to action. Je kunt hierbij nog werken met een aftelklok voor een extra push. 
  8. Let the world know. Gebruik je gratis kanalen. Post je aankondiging van deelname en de acties op de dagen zelf op social media; Facebook, Instagram en/of Twitter.
    Stuur daarnaast een promotiemail uit naar je klantenbestand. Zorg dat je e-mail voorzien is van een UTM-tag zodat je het verkeer en bijbehorende prestaties goed kunt doormeten in Google Analytics. 
  9. Advertise! Kortingen doen het ook goed op affiliate sites. Zo is Blackfridaynederland.nl in 2015 gestart met het vermelden van kortingen van 35 webwinkels. Vorig jaar was dit aantal al gestegen naar 125. Daarnaast zijn er nog tal andere vergelijkbare websites waar jij je actie kunt vermelden. Vaak hoef je pas een klein percentage te betalen als er daadwerkelijk een aankoop is voltooid.

    Op Google / Bing kun je aan de slag met Remarketing voor zoekcampagnes op brede zoekwoorden als Black Friday Deals. Voor alle bezoekers zullen deze termen te breed zijn, behalve voor de consument die al eerder op de website is geweest. Voor een bedrijf is het interessant om deze consument terug te halen aangezien binnen deze doelgroep de conversieratio’s hoger zullen zijn.


    Maak daarnaast een zoekcampagne met Black Friday Deals +jouw producttype die je wel aan iedereen wilt vertonen. Zoals Black Friday tv deals, Black Friday schoenen kopen, Black Friday meubel deals.


    Zet je gemaakte banners in op Display, dit kan zowel in het Google Display Netwerk als op Facebook en Instagram. Hierbij kun je de advertenties specifiek inzetten op remarketing of juist los gaan met het benaderen van nieuwe klanten (prospecting). Dit is uiteraard afhankelijk van jouw eerder gestelde doelstellingen.
     
  10. Follow up. Houd je aan de levertijd. Zorg voor een positieve koopervaring. Leuk dat je nieuwe klanten hebt binnengehaald, maar nog leuker als ze uiteindelijk een trouwe klant van je worden en regelmatig terugkomen voor herhalingsaankopen. Maak als laatste een re-marketinglijst aan met alle kopers van Black Friday zodat je deze op een later moment nog eens kan benaderen.

We hopen dat we je enthousiast hebben gemaakt en een leidraad hebben gegeven om mee aan de slag te gaan.

 

Wil je meer weten over hoe Ikwilbovenaan.nl je kan helpen bij jouw Black Friday strategie? Stuur een berichtje naar info@ikwilbovenaan.nl en wij helpen je graag verder!