Akke Pennin Attributie en data Sherpa Als attributie- en dataspecialist helpt Sherpa Akke onze klanten met het instellen van de juiste conversies, koppelen van de juiste databronnen aan elkaar om zo tot nieuwe inzichten te komen.
Geplaatst in: Food for thought, Strategie

5-minute Guide naar een full-funnel marketingstrategie

August 9, 2018

Herken jij ook dat het concurrentieveld en daarmee ook de ‘Cost-per-click’ (CPC) aan het veranderen zijn in jouw branche? Tegenwoordig mengen steeds meer bedrijven zich in de advertentieveilingen van Google waardoor er een ‘prijzenoorlog’ kan ontstaan en de CPC’s (cost per click) omhoog gaan. De kritische vraag die je je dan waarschijnlijk zult stellen is: “Zijn mijn zoekcampagnes nog wel winstgevend genoeg en kan ik hier op lange termijn de targets nog wel blijven behalen?”.

De drukte op de advertentiemarkt van Google vraagt dan ook om een nieuwe benadering van online marketing: als je succesvol wilt worden of blijven, dan is een full-funnel marketing aanpak vereist.

Wat is full-funnel marketing?

Full-funnel marketing is er op gericht dat je elke persoon in je doelgroep mee wilt nemen door elke stap van de ‘customer journey’. Van het punt dat een persoon je merk of product nog niet kent tot het worden van een loyale klant. Binnen elke stap van de conversiefunnel wil je die persoon een relevante boodschap voor de fase waarin deze persoon zich verkeert laten zien. Het zou namelijk niet goed werken om direct een productaanbod te doen aan iemand die nog nooit überhaupt van jouw merk of product heeft gehoord.

Er bestaan meerdere modellen voor deze conversiefunnel. Vele marketeers zullen het AIDA-model kennen, maar Google heeft hiervoor het STDC-model bedacht. De conversiefunnel bestaat hierbij ook uit vier verschillende fases:

  • See: Awareness van merknaam en product creëren binnen de kerndoelgroep.
  • Think: Uitleg van de USP’s en voordeel t.o.v. concurrenten in de markt.
  • Do: Activeren van persoon op basis van een aanbod: dit kan een prijs-, service- of waardegedreven aanbod zijn.
  • Care: Heractiveren van bestaande klanten of ‘refer-a-friend’ program.

Voor elke fase van de funnel wil je dus een boodschap creëren die aansluit bij de fase waar de persoon in zit. Deze moet natuurlijk ook afgestemd zijn op de ‘Buyer Persona’. Meer informatie over hoe je een ‘Buyer Persona’ kan creëren kun je hier vinden.

Full-funnel kanaalstrategie

Zoals aangegeven in de introductie van dit artikel neemt de concurrentie toe op de zoek-gedreven advertenties van de zoekmachines. Naast zoek-gedreven zijn er ook nog andere vormen van advertenties die je via een zoekmachine/social media platform kan inkopen, te weten:

  • Display- en/of beeldadvertenties (o.a. via Google/Instagram)
  • Videoadvertenties (o.a. op YouTube/Facebook/Instagram etc.)
  • Tekst- en/of content advertenties (o.a. LinkedIn/Facebook

Display- en/of beeld advertenties

Iedereen kent de banners die je te zien krijgt op o.a. nieuwswebsites nadat je een specifieke website bezocht hebt. Dit zijn de advertenties met daarin een tekstuele boodschap aangevuld met een afbeelding of bewegende animatie.

Videoadvertenties

Voor het kijken van een video zie je steeds vaker een kort ‘advertentieblok’ vertoond worden voordat je de content van de video mag bekijken. O.a. op YouTube of websites van televisiezenders is dit het geval. Dit zijn advertenties met daarin een visuele boodschap verhuld op basis van video en audio.

Tekst- en/of content advertenties

De laatste variant zijn tekstuele- of content advertenties via social media platformen zoals Facebook / LinkedIn. Deze verschijnen tussen de organische berichten in je tijdlijn. Vaak is dit een combinatie van tekst, afbeelding en een link naar een website.

Ook deze vormen van adverteren zou je graag willen inzetten op basis van het STDC-model. Je wilt immers de persoon bereiken met dezelfde boodschap ongeacht op welk kanaal hij op dat moment is. Zodat je in elke fase van de funnel meerdere touchpoints kan creëren om zodoende zoveel mogelijk zichtbaarheid te hebben binnen jouw kerndoelgroep (zoals gedefinieerd in de ‘Buyer Persona’).

Boodschap koppelen aan de juiste doelgroep

De laatste stap die je moet zetten is om de gemaakte boodschappen/uitingen te koppelen aan de juiste doelgroep. Handig om hierbij onderstaand overzicht te gebruiken:

  • See: Look-a-like doelgroep van websitebezoekers en/of converteerders.
  • Think: Huidige bezoekers van je website.
  • Do: Personen die een specifieke actie hebben uitgevoerd op de website.
  • Care: Huidige klanten.


Naast deze methode van targeting op basis van je websiteverkeer, kun je ook nog additionele targeting methodes toepassen op basis van de data van de grote platformen zelf:

  • Google
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube

Zie een aantal voorbeelden hiervan uitgeschreven in de blog van Lisa.

Succes met het uitschrijven en bedenken van je full-funnel marketingstrategie. Mocht je eens willen sparren, zijn we slechts één telefoontje/mailtje van je verwijderd!